To arbejdsgiverorganisationer får top- og bundplaceringer i nyt imagebarometer

DDM_Imagebarometer_logo_
For første gang kan A4 Medier løfte sløret for danskernes opfattelse af den danske models organisationer. Man finder en arbejdsgiveforening i henholdsvis toppen og i bunden af Imagebarometeret.

Hvor godt kender danskerne til arbejdsmarkedets centrale aktører? Er deres indtryk positivt eller negativt? Og hvordan er befolkningens opfattelse af organisationernes indflydelse? 

Det kan A4 Medier løfte sløret for i et helt nyt imagebarometer af den danske model, en årlig tilbagevendende undersøgelse, der udkommer for første gang tirsdag. 

SE ALLE RESULTATERNE PÅ A4 OVERENSOMST: Imagebarometer løfter sløret for danskernes opfattelse af arbejdsmarkedets organisationer

I undersøgelsen, der er blevet til i samarbejde med analysebureauet Opinion and the Other One, er et repræsentativt udsnit af befolkningen blevet interviewet om deres opfattelse af 27 organisationer og myndigheder inden for den danske model.

Og både i toppen og i bunden af Den Danske Models Imagebarometer finder man en arbejdsgiverforening. 

DI-direktør er stolt og ydmyg

Danskernes syn på organisationerne, der tæller både fagforbund, arbejdsgiverforeninger, hovedorganisationer og myndigheder, spænder vidt og bredt - fra kendte og mindre kendte, positive og negative indtryk samt til magtfulde og mindre indflydelsesrige. 

Og én organisation indtager topplaceringer i alle kategorier: Dansk Industri, som langt størstedelen af danskerne kender til. 

DI ligger også nær toppen, hvad angår bedømmelse, og så er arbejdsgiverorganisationen topscorer, når det kommer til opfattet indflydelse. 

LÆS HELE HISTORIEN PÅ A4 OVERENSKOMST: Dansk Industri scorer højt i alle kategorier i imagebarometer af den danske model

I DI erklærer administrerende direktør Lars Sandahl Sørensen sig for "meget stolt og ydmyg" over placeringerne. 

"Vi har mange vigtige opgaver som erhvervs- og arbejdsgiverorganisation, men netop vores rolle i den danske model er en af de allervigtigste. Vi forsøger hele tiden at vise mod i vores arbejde, at vi har både styrke og hjerte med i det. Så at danskerne bredt set anerkender os for vores arbejde i netop den sammenhæng, er den fineste anerkendelse, vi kan få," siger Lars Sandahl Sørensen til A4 Overenskomst

Tekniq har andet fokus

I bunden af Imagebarometeret finder man en anden arbejdsgiverforening: Tekniq Arbejdsgiverne, der repræsenterer 2.200 medlemsvirksomheder inden for teknik og installation. 

Tekniq er undersøgelsens mest ukendte organisation. Godt hver tredje dansker har som minimum hørt navnet. 

Endnu færre har en positiv vurdering. Og Tekniq Arbejdsgiverne er samtidig den organisation, som bliver opfattet som en af organisationerne med mindst indflydelse på arbejdsmarkedets vilkår og regler. 

LÆS HELE HISTORIEN PÅ A4 OVERENSKOMST: Tekniq Arbejdsgiverne får bundplacering i ny image-undersøgelse 

Tekniqs primære fokus er dog at sikre virksomhederne gode muligheder for at drive forretning, lyder det i en skriftlige kommentar til A4 Overenskomst:

"Det handler om at være til stede i de relevante arenaer, hvor vi skaber en reel værdi for vores medlemmer, og det er til syvende og sidst det, vi bliver målt og vejet på. Ikke om vores navn bliver nævnt over hækken på villavejene."

Venter på PipeDrive..